Falun
FAL

Falun lämnar Gotland med tre poäng

2 oktober 2022 12:13

Matchen präglades av mer kamp än skönspel, men Falun var lite vassare i sina avslutningar och var i förarsätet mest hela matchen. Vi kämpade och slet i 60 minuter, men tyvärr räckte det inte hela vägen. Falun vann med 5-3 och lämnar Gotland med tre poäng.

Bruno Lundberg hade vaskat om rejält i kedjorna sedan förlustmatchen i fredags och Endre startade med bra fart under fötterna och vann mycket närkamper. Både Tove Sandelin och Terese Ahlqvist hade fina chanser, men det blev Falun som tog ledningen på en kontring efter knappt åtta minuter. Notoriska målskytten Moa Gustafsson slog till. Efter 11.14 blev Stina Ander utvisad för upprepade förseelser, men det redde vi ut på ett bra sätt, även om Falun tvingade Ellen Westberg till ett par svettiga räddningar.

Efter 14.33 var kvitteringen ett faktum och det var ett rent viljemål. Andrafemman skapade tryck och matade skott mot mål. Till slut lyckades Terese Ahlqvist trycka in en retur från nära håll. Efter 19.02 återtog Falun ledningen. Vi ”tittade" för mycket boll och straffades för det. Den första perioden slutade 2-1 och måste karaktäriseras som tuff och tät.

Den andra perioden inleddes med bra fart, men också mycket ”riv- och slit”. Elin Roos kvitterade till 2-2 efter 5.39. Hon tog en egen retur och sköt smart i det första hörnet, vilket ställde målvakten helt. Falun återtog dock ledningen efter 8.12. Ellen Svensson sköt ett direktskott på en sidledspassning, otagbart för Ellen Westberg. Den andra perioden slutade 1-1 och ledningen med 3-2 till Falun inför den sista rundan.

Efter 2.08 i den tredje perioden fick Tove Sandelin två minuters utvisning och det utnyttjade Falun. Återigen var det Ellen Svensson som sköt ett bra skott som hittade Ellen Westbergs kryss. Vi jobbade stenhårt för att komma närmare resultatmässigt, men istället var det Falun som utökade till 5-2 efter 7.36. Knappt två minuter senare reducerade Tove Sandelin till 3-5. Hon förvaltade en retur från Faluns målvakt på bästa sätt. Sedan jagade vi perioden ut, men Falun höll undan och åker från Gotland med tre poäng. Ellen Westberg utsågs till Endres bästa spelare.