Inför match: Malmö borta

15 december 2018 16:22

Imorgon söndag väntar bortamatch i Skåne för Endre IF när vi spelar borta mot Malmö FBC i Baltiska Hallen. Matchen blir lagets första med nya huvudtränaren Tom Iversjö i båset.

Den 3:e December kom beskedet att Alexander Brinkmann fick lämna sitt uppdrag som huvudtränare för Endre IF och att han ersätts av Tom Iversjö. En tränare som är bekant med Endre sedan tidigare - han var tränare i klubben mellan 2012 och 2015. Nu återförenas han med Joakim Sjöstrand, assisterande tränare.

Här kan ni höra en intervju med Tom Iversjö inför matchen.

Malmö befinner sig på den sista slutspelsplatsen i tabellen, åttonde plats i SSL. Laget har tagit 4 segrar efter 12 spelade omgångar och har gjort ett mål mer än antalet man släppt in: 62-61 i målskillnad.

Poängbäst i laget är föga förvånande lagets stora stjärna och lagkapten - Ellen Rasmussen, som har 14+13 hittils. 27 poäng på 12 matcher innebär en 7:e plats i SSLs poängliga för Rasmussen.

En annan spelare i Malmö som har haft en fin säsong hittils är Tereza Urbánková, som har gjort 18 poäng inför helgen i hennes första säsong i Malmö. Tjeckiskan har just nu gjort poäng i 5 raka matcher.

Elin Roos är i fin form inför helgens match - efter att ha fått byta position, från back till center, har hon gjort fem mål på lagets tre senaste matcher. Även Stina Ander har gjort mål i tre raka matcher. Poängbäst denna säsong i Endre är allt jämt Sara Steen, som just nu har en levande poängsvit på 6 matcher. Steen ligger precis som Malmös Rasmussen på 27 poäng efter 12 omgångar.

I Endres trupp till matchen saknas backen Elin Gabrielsson, som nyligen kom tillbaka från en ryggskada, men är sjuk och stannar hemma på Gotland. Stephanie Boberg är osäker till spel med en lättare knäskada, men har rest med laget till Malmö.

Målvakter:

#1 Sophia Lundmark

#94 Thea Ekholt

Utespelare:

#6 Karen Farnes

#7 Terese Ahlqvist

#9 Linnea Wallgren

#10 Stephanie Boberg

#12 Ellen Bäckstedt

#13 Anna Moberg

#20 Anna Karlsson

#27 Sara Steen, lagkapten

#29 Isabella Ström

#34 Clara Gottberg

#44 Milla Nordlund

#53 Elin Roos

#59 Stina Ander

#71 Maja Liljeroth

#78 Moa Svanström

#97 Erika Nilsson

Nästa hemmamatch spelas i Januari mot Karlstad IBF.

Här kan du boka biljetter och här kan du boka premiumplatser hos Joda.