Sara Steen ny lagkapten i Endre IF

7 augusti 2018 13:30

Efter förra säsongen avslutade Endre IFs dåvarande lagkapten Olivia Ruthström sin innebandykarriär efter två säsonger med kaptensbindeln. Nu är vi stolta att meddela att Sara Steen blir lagets 6:e lagkapten genom tiderna. "Det känns kul och det är en stor ära att få frågan", säger hon om sin nya roll som lagkapten.

"Som kapten vill jag bidra med mycket energi, både utanför planen och på planen. Jag tycker att det är viktigt att visa rätt inställning som lagkapten", säger hon om uppgiften.

"Jag vill vara en kapten som ska hjälpa laget att lyfta sig ur motgångar och även stärka laget i medgång. I fall övriga lagkamrater kommer in i en negativ period, på eller utanför planen, ska en lagkapten finnas där för att leda dem på rätt uppåt igen"

Hon säger att det är extra speciellt att få vara lagkapten just i Endre IF.

"Endre betyder jättemycket för mig. Föreningen har varit med mig hela livet. När jag var mindre var jag alltid med på matcher och träningar när min mamma spelade"

Lagets huvudtränare Alexander Brinkmann berättar varför Steen fick frågan om att bli lagkapten:

"Sara har varit en ledande spelare för oss i flera säsonger och drivit laget på planen. Nu är hon redo att ta nästa steg och även bli en formell ledare som tar mer ansvar utanför planen. Med sin osannolika erfarenhet hennes ringa ålder till trots bidrar hon med trygghet, mod och kvalité på ett sätt som gör henne otroligt lämpad att stå i första ledet när vi tar oss an framtiden. Sara är sammanfattningsvis en utmärkt ambassadör för Endre IF!"

Sara Steen blir inte helt ensam när det gäller uppgiften som kapten. Till sin hjälp har hon två assisterande kaptener. Det handlar om Elin Roos, som gör sin tredje säsong på Gotland, och nyförvärvet och landslagsbacken Stephanie Boberg.

Brinkmann berättar mer:

"Som lagkapten blir hon också uppbackad av våra två assisterande lagkaptener Stephanie Boberg och Elin Roos. De är båda två spelare med en hög proffessionalitet i allt dem gör. Dessutom har båda två en god kommunikativ förmåga och kurage som starkt bidrar till ett öppet klimat i hela gruppen."