Olivia Ruthström: ”Känslan att fira ett mål med vår publik kommer jag alltid att minnas”

18 april 2018 08:00
Intervju

Olivia Ruthström har spelat i Endre IF under hela sitt liv och det är en vemodig lagkapten som tagit beslutet att avsluta sin innebandykarriär efter åtta säsonger i SSL. - Jag är tacksam över att jag fått dela så mycket med otroligt duktiga innebandyspelare, berättar Olivia Ruthström.

-Det känns tråkigt, sorgligt och jobbigare än vad jag trodde. När jag skrev kontrakt inför denna säsong var det med inställningen att det kunde bli den sista och jag känner just nu att jag inte har energin, viljan att lägga ner tiden och att ha det fokus som krävs för att fortsätta en elitsatsning.

Säsongen 2010/2011 tog Olivia steget upp i A-laget och hon kan sedan dess se att både klubben och laget gjort en resa tillsammans och utvecklats på alla sätt och vis under hennes karriär.

-Jag har många år bakom mig och jag är stolt över att jag fått uppleva den generationsväxling som blev. Jag tycker att Endre IF under mina år utvecklats från att vara ett kontringslag till att nu blivit ett anpassningsbart och spelförande lag.

I den gula tröjan har Olivia spelat 223 SSL-matcher och givetvis samlat på sig många minnen från Södervärnshallen, slutspel, ICA Maxi Arena och även det svenska landslaget.

-Såklart tänker jag på alla slutspel man varit med om, de är en historia för sig. Känslan när laget tillsammans med vår fina publik firar ett mål eller en vinst kommer alltid finnas som ett starkt minne. Men det är även stort att jag fått spela landskamper och det var jättehäftigt att få var med och vinna guld i student-VM.

Olivia har inte alltid varit den spelare som fått de stora rubrikerna men har under sina karriär visat ett stort hjärta för klubben både i sitt spel men även utanför planen. Men det är inte innebandyn hon kommer att sakna mest när hon nästa säsong får se laget från läktaren i ICA Maxi Arena.

-Mest kommer jag sakna gemenskapen man upplever när man är med i ett lag. Jag tycker det känns väldigt vemodigt att sluta, men jag känner mig väldigt stolt över allt jag fått vara med om. Alla bra människor jag träffat genom sporten och alla skratt jag haft tillsammans med laget och personer runtomkring. Jag kommer såklart att följa Endre IF och resten av innebandyvärlden, många av mina vänner finns där. Känner jag mig själv rätt kommer jag vilja vara involverad på något sätt i Endre IF framöver.

Under nästan hela sin karriär har Olivia kamperat ihop med två andra Endreprodukter, Sara Steen och Jennifer Hellgren. Och det är många, förutom de två lagkamraterna, hon vill lyfta när hon tittar i backspegeln.

-Jag vill tacka de som varit mina tränare under min tid i SSL, men främst Tom Iversjö och Alexander Brinkmann som trott på mig och gjort mig till en bättre innebandyspelare. Jag vill även hylla Corin Rüttimann, för mig har det varit en ära att fått spela tillsammans med henne och hon är enligt mig världens bästa innebandyspelare. Jag vill också tacka mina föräldrar som alltid stöttat mig och sist men absolut inte minst vill jag rikta ett stort tack till Endres högljudda och trogna publik som alltid ger extra energi när det behövs. Jag önskar Endre IF all lycka i framtiden och jag är säker på att klubben en dag kommer att stå i Globen med ett SM-guld runt halsen!