29 Dec 1 match
Idag 1 match

Endre IF bryter med Alexander Brinkmann – Tom Iversjö tar över

3 december 2018 20:45

Tolv matcher in i säsongen 2018/2019 har Endre IF och Sportkommittén beslutat sig för att bryta kontraktet med huvudtränare Alexander Brinkmann. Ny huvudtränare blir Tom Iversjö.

Kommentar Jonas Åström, Sportkommittén: Grunden till detta beslut handlar främst om behovet av att bryta ett mönster för att stå rustade på bästa sätt inför den andra halvan av säsongen. Laget har inte haft den utveckling som vi förväntat oss och vi behöver därmed en förändring. Endre IF vill tacka Alexander Brinkmann för hans insatts som huvudtränare under de tre senaste säsongerna. Han har tagit sig an uppdraget med oerhört stort engagemang, vi har tagit stora kliv och har sett flertalet unga och oslipade diamanter utvecklas till fullfjädrade SSL-spelare.

Ny huvudtränare för Endre IF blir Tom Iversjö. Iversjö är ett bekant ansikte för dem som följt Endre IF och den gotländska innebandyn under längre tid. Säsongen 2012/2013 flyttade han till Gotland och tog över Endre IF tillsammans med nuvarande assisterande tränaren Joakim Sjöstrand. Säsongen 2013/2014 utsågs Iversjö till årets tränare och hans sista säsong i klubben, 2014/2015, ledde han Endre IF i en jämn kvartsfinalserie mot IKSU. Säsongen 2015/2016 tog Iversjö över Visby IBK i Allsvenskan där han tränade laget fram till 2016/2017. Nu är alltså Iversjö tillbaka i Endre IF.

Kommentar Jonas Åström, Sportkommittén: Tom är en erfaren tränare som har varit i föreningen tidigare, känner väl till Endre IF och har dessutom följt laget de senaste säsongerna – detta har vi värderat högt för att han snabbt ska komma in i rollen. Vi tror att Tom kommer kunna tillföra en tydlighet i ledarskapet och den energi som truppen behöver för att vara så bra förberedda som möjligt till våren.

Kommentar Tom Iversjö: Från att frågan kom så har det gått ganska snabbt och även om intresset direkt var stort så var det viktigt för mig att både min familj och arbetsgivare SweProd såg att detta var möjligt. Jag kommer försöka tillföra energi, tydlighet, kravställande och en massa glädje till världens roligaste sport. Då jag aldrig varit i sitsen att komma in under pågående säsong så är jag extra ödmjuk inför uppgiften och ser väldigt mycket framemot första mötet med trupp och ledarstab. Målet för min del är att snarast implementera de delar jag tycker är nycklar framåt men även börja samarbeta med både ledarstab och spelare.