Örnsköldsvik
ORN

Endre drog längsta strået mot Örnsköldsvik

14 oktober 2018 15:09

Det blev en jämn och tuff fight mot nykomlingen Örnsköldsvik, men när krutröken skingrats så stod det klart att samtliga tre poäng hamnade på Gotland. Sara Steen och nyförvärvet Milla Nordlund gjorde hattrick.

Nykomlingen Örnsköldsvik öppnade matchen bäst och skapade flera klara chanser, vilket tvingade Thea Ekholt, som gjorde sin första match från start i årets SSL, att göra flera kvalificerade räddningar. Efter 7.49 tog Endre ledningen med 1 – 0. Sara Steen fick yta mitt i slottet och kunde placera in ledningsmålet.

Örnsköldsvik studsade dock snabbt tillbaka och kvitterade till 1 – 1 efter en kontring. Drygt elva minuter in i matchen drabbades Endre av en utvisning. I en tät situation framför mål tilldömdes sedan Örnsköldsvik straffslag, vilket resulterade i 1 - 2. Endre kvitterade efter 13.54. Återigen var det Sara Steen som slog till efter ett snyggt, snabbt, anfall. Örnsköldsvik tog dock, ånyo, ledningen efter 16.10 sedan Endre tappat bollen på mittplan.

Den andra perioden var både stökig och händelserik. Efter 4.39 kvitterade Milla Nordlund på volley efter ett tekniskt skickligt nummer. Mitt i perioden gjorde Endre två snabba mål, först genom Maja Liljeroth, sedan slog Milla Nordlund, återigen till. I det läget hade Endre fin kontroll på bortalaget. Därefter hittade domarparet en utvisning för Endre, sedan en till och kort därefter ytterligare en! Örnsköldsvik kvitterade snabbt till 4 – 5 i spel 5 mot 3. Endre löste resten av tiden i numerärt underläge, men bortalaget kunde ändå kvittera i slutet av perioden efter att Endre slarvat bakom eget mål.

Efter 6.05 gjorde Sara Steen sitt tredje mål för dagen och sedan dominerade Endre genom att pressa högt. Efter 12.25 kunde dock Örnsköldsvik kvittera till 6 – 6 . Ett slumpskott från halva plan slank in efter ett mindre lyckat uppspel från Endre. Med drygt två minuter kvar bjöd dock bortalaget tillbaka. Sara Steen fångade upp ett utkast från målvakten och assisterade Milla Nordlund till hennes tredje mål.

En viktig seger för Endre efter en mål- och poängmässigt trög inledning på säsongen. Värt att notera är att lagkaptenen Sara Steen stod för tre mål och tre assist, kedjekamraten Milla Nordlund svarade för tre mål och en assist.

Endres mål: Steen 3, Nordlund 3, Liljeroth