Fyra Endrespelare uttagna till landslaget - Svanström gör debut

26 oktober 2018 10:00
Landslag

I November spelar det Svenska damlandslaget Euro Floorball Tour i Schweiz och idag släpptes landslagstruppen. Det är fyra spelare från Endre IF med: Anna Moberg, Sophia Lundmark, Stephanie Boberg och Moa Svanström - som gör debut i A-landslaget. Sara Steen och Stina Ander har tvingats tacka nej till denna landslagssamling.

Moa Svanström gör sin tredje säsong i SSL efter att ha flyttat till Gotland från Umeå, där hon gick på RIG - Riksinnebandygymnasiet, och spelade där i allsvenskan. Hennes första säsong i SSL, 2016/17, blev hon utsedd till hela ligans bästa nykomling.

Hon spelade tidigare med U19-landslaget för Sverige, och nu får hon göra debut med A-landslaget. "Det ska bli väldigt roligt och spännande. Landslaget är något jag alltid har strävat efter", säger Moa om att bli uttagen.

Denna säsong har hon gjort en poäng på fem matcher, men hennes främsta styrkor finns i det defensiva spelet.

"Trots att hon inte är så stor är hon grymt stark i kroppen. Hon är lugn och trygg i det defensiva spelet, bra i duellspelet och kommer allt som oftast ut med bollen och startar en snabb spelvändning. Moa kan spela både mittfält och libero, men vi kommer i första hand testa henne i liberorollen", säger Sveriges förbundskapten Åsa Karlsson.

Sverige spelar med en 1-2-2-uppställning, där positionen längst bak kallas "libro", och det är där Svanström är tänkt att spela.

Stephanie Boberg är Endres mest rutinerade landslagsspelare just nu, med sina 31 matcher och 37 poäng. Hon var med och vann VM-guld i Slovakien i december.

Till den VM-truppen var Anna Moberg nära en plats, men fick istället följa VM-hemifrån. Hittils har det blivit 7 poäng på 11 landskamper för henne.

Sophia Lundmark är ännu en gång en av två uttagna målvakter, och är en kandidat till VM-truppen 2019. Hon har hittils gjort 6 landskamper för Sverige.

Milla Nordlund är uttagen till det finska landslaget som kommer att möta Sverige. Det är tredje gången hon blir uttagen till landslagsspel för Finland.

**9-11 november, Euro Floorball Tour i Neuchatel, Schweiz

Spelschema: