Wilma Johansson klar för Endre IF

8 maj 2019 09:10
Truppbygget

18-åriga Wilma Johansson har spenderat senaste 3 säsongerna på Riksinnebandygymnasiet (RIG) i Umeå. Förra säsongen fick hon chansen att även spela 20 matcher i SSL med IBK Dalen. Hon har varit tongivande i U19-landslaget de senaste 2 säsongerna, där hon var med och vann guld i U19-VM i Schweiz för ett år sedan. Nu är Wilma Johansson och Endre IF överrens om ett 2-årskontrakt.

Wilma var tidigare i våras på besök i Visby:

"Jag fick en bra känsla vid besöket både från spelare och ledare. En seriös och satsande förening där det finns bra möjligheter för att fortsätta utvecklas"

Under säsongen var hon med och mötte Endre - då i IBK Dalen. Publiken i ICA Maxi Arena gjorde avtryck:

"Endre är en förening som jag har hört mycket bra om och som har ett gott rykte. Ett kännetecken för Endre IF är den trogna hemmapubliken som jag ser framemot att spela inför"

"Jag är en spelare som trivs allra bäst på offensiv planhalva och gärna med mycket boll. Mina främsta styrkor är min teknik, spelförståelse och vinnarskalle", säger Wilma när hon ska beskriva sig själv som spelare.

"Mina förväntningar är att komma till ett lag som vill fortsätta utvecklas och vara med att utmana om guldet. För att bidra med de kvaliteter jag har hoppas jag ingå i en producerande formation med stort bollinnehav och högt bolltempo"

Hon har tidigare spelat med Ellen Bäckstedt både i RIG och i juniorlandslaget. Hon ser fram emot att göra det igen - i Endre-tröjan.

"Det ska bli jättekul att spela med Ellen (Bäckstedt) igen. Vi är olika spelartyper och kompletterar varandra väldigt bra så det ska bli kul att se hur vi kan hantera SSL tillsammans, om vi nu hamnar i samma formation."

Eva Didriksson, Sportkommittén:

”Vi är oerhört glada och stolta att vi lyckats knyta Wilma Johansson till Endre IF. Hon är precis vad vi har letat efter för att utveckla vårt offensiva spel och för att få ytterligare en dimension i vårt anfallsspel. Wilma är en oerhört spännande spelare med offensiva kvalitéer som är sällsynta. Hennes rightfattning gör att hon kompletterar vår befintliga trupp på ett bra sätt. Jag har stora förhoppningar om att Wilma, i den omgivning och med det förutsättningar vi kan erbjuda, kommer att ta stora kliv både som person och innebandyspelare.”

Vi säger varmt välkommen till vår nya nummer 16 - Wilma Johansson!