Fem av sex möjliga poäng i helgen

20 november 2017 19:00

En helg med dubbla matcher för Endre - Telge borta på fredagskvällen, och Malmö hemma tidigt på söndagen. Efter en säker seger i fredags och en övertidsseger på söndagen ligger Endre på fjärde plats i SSL.

I fredags började Endre otroligt starkt och tog ledningen med hela 4-0 efter mindre än åtta minuter hade spelats av matchen. Hemmalaget Telge kunde göra tre mål innan en målrik förstaperiod var slut. Endre höll ifrån i period två och tre, och kunde till slut se till att segern ordnades utan några större bekymmer. Noterbart från denna match är dels att Alva Olofsson gjorde sitt första hattrick i SSL och att Elin Roos gjorde 3 assist, och i och med det passerat sina 10 poäng från förra säsongen redan; nu har hon redan gjort 4 mål och 7 assist. Dessutom klev Stina Ander, som fortfarande är skadad och inte har spelat en match sen oktober 2016, in och gjorde ett mål på straff. Tyvärr dröjer det dock ytterligare innan hon är redo för matchspel.

I söndags var det Malmö som besökte Visby, ytterligare en match där Endre helt klart fick ses som favoriter. Det blev värsta tänkbara start för de gulklädda när Malmö kunde göra 0-1 på Thea Ekholt redan efter 11 sekunder av matchen. Sara Steen kvitterade innan första perioden var färdigspelad, och efter att hon och Alva Olofsson gjort ett varsitt mål i andra var ställningen 3-1 inför sista perioden. I och med det målet har Olofsson gjort poäng i varje match denna säsong - en imponerande poängsvit.

Tre poäng såg ut att vara nära för Endre när matchens sista tio minuter skulle spelas, men skånelaget gick från 3-2 till 3-4 på bara drygt fyra minuter.

Endre skapade bra tryck i slutet av tredje för en kvittering, och lyckades också. Elin Gabrielsson gjorde säsongens första mål och såg till att ta matchen till övertid. Väl där klev Sara Steen fram, och fullbordade sitt hattrick och gjorde sitt femte (!) matchvinnande mål denna säsong.

702 personer i ICA Maxi Arena fick jubla när Endre spelade sin sista hemmamatch under 2017. Den publiksiffran innebär fortsatt att Endre har en solklar ledning i publikligan.

Nästa hemmamatcher är första helgen i Januari när Endre spelar hemma fredag 5:e Januari 19:00 mot Dalen samt mot Jönköping på söndagen 7:e Januari 12:45. Tryck här för att köpa biljetter!

Matchfakta: Telge SIBK - Endre IF 4-8 17-11-2017 Västergård Arena, Södertälje Publik: 242 Endres målskyttar: Olofsson 3, Moberg 2, Ander, Wallgren, Farnes

Endre IF - Malmö FBC 5-4 (e. öt) 19-11-2017 ICA Maxi Arena, Visby Publik: 702 Endres målskyttar: Steen 3, Gabrielsson, Olofsson