Moa Svanström och Endre IF överrens om nytt kontrakt

12 april 2019 10:50
Truppbygget

Moa Svanström anslöt till Endre IF inför säsongen 2016/17 efter tre år på Riksinnebandygymnasiet i Umeå. Hennes första säsong i SSL och Endre IF blev lyckad när hon efter säsongen fick utmärkelsen som ligans bästa nykomling. Nu har hon bestämt sig för en fortsättning på Gotland.

"Jag har valt att förlänga med Endre för att jag trivs jättebra på Gotland och med mina lagkamrater. Att även få spela inför vår fantastiska hemmapublik gör att det är så mycket roligare att spela innebandy", säger Moa Svanström själv om sitt beslut.

Hon gjorde i år sin poängbästa säsong i Endre med 2 mål och 10 assist - siffror som visar på att det finns offensiva kvalitéer, där hon med en fin speluppfattning är skicklig i passningsspelet.

Men hennes strykor finns kanske främst i det defensiva spelet, där hon är imponerande stark i duellspelet, och är en viktig spelare i numerärt överläge. Moa vann den interna statistiken för flest täckta skott den gågna säsongen.

"Säsongen har varit mycket upp och ner känslomässigt och spelmässigt. Efter jul och tränarbytet fick både jag och laget en nytändning som fick oss tillbaka på vinnarspåret, vilket gjorde säsongen bättre och roligare", säger hon om säsongen som nyss tog slut, och hon har en bra känsla inför nästa.

"Jag tror vi kan gå längre än tidigare säsonger om vi får in en rätt tränare som får ihop gruppen på ett bra sätt samt hjälper oss att utvecklas individuellt. Kompetensen i laget finns redan, det är jag övertygad om."

Så här säger Eva Didriksson i Endre IFs sportkommitté om förlängningen:

"Moa Svanström är en oerhört viktig pusselbit i vårt lagbygge och det har varit fantastiskt kul att följa hennes utveckling från RIG till där hon står idag. Hennes utvecklingskurva pekar rakt uppåt och hon har, trots sin ålder, den senaste säsongen vuxit in i SSL-kostymen på allvar – med en landslagsuttagning i höstas som ett fint kvitto på det.

Moa är målinriktad och vi ser fram emot att se henne ta ytterligare kliv för att skapa framgång för både sig själv och Endre IF."

Moa Svanströms nya kontrakt sträcker sig över säsongen 2019/20.

Fakta Moa Svanström:

Moderklubb: Hammarängen IF

Säsonger i Endre: 3

Matcher i Endre: 91

Poäng i Endre: 10 mål, 16 assist - 26 poäng

Landskamper: 1 A-landskamp, 14 U19-landskamper

Poäng i Landslaget: 2 mål, 4 assist för U19-landslaget

Meriter: Guld U19-VM 2016, SM-guld DJ18 2016, SM-guld DJ18 2015, Årets Rookie i SSL 2016/17