Full fart på föreningens fadderträningar!

11 oktober 2017 09:00
Förening

I Endre IF är alla spelare i a-laget faddrar för ett ungdomslag och besöker dem i träning flera gånger per säsong. När F10 fick besök av Emilia Christiansson Hammarskjöld och Jennifer Hellgren var energin hög och entusiasmen stor.

Vanligtvis tränar inte Endres F10-lag på måndagkvällar, men det är inte heller någon vanlig kväll, utan säsongens första ”fadderträning”. Det innebär att två spelare från SSL-truppen ansvarar för träningen och ger de yngre spelarna i föreningen möjlighet att lära känna dem lite bättre.

I god tid och som det ska visa sig, väl förberedda, dyker #11 Emilia Christiansson Hammarskjöld och #28 Jennifer Hellgren upp i Gråbo Sporthall. Flickorna i laget har inte tid att vänta på att träningen ska börja utan sätter igång med en spontanlek, men direkt klockan är 17.00 och ledarna kallar på dem, så smiter de in i hallen och sätter sig i en ring runt mittcirkeln. Emilia och Jennifer får svara på ett par frågor om sitt lag och sedan börjar träningen med några kullekar.

Fredrik Nordin, som är en av lagets fem ledare, får säga vad han tycker om fadderträningarna och säger att det är mycket bra. Tjejerna i laget har sett SSL-matcher i ICA Maxi Arena och får chansen att träna med spelarna - för många är det riktigt stort! Fredrik säger också att det är flera barn som blir lite förvånade när de får höra att båda lagen faktiskt tränar på ungefär samma saker, låt vara på olika nivå.

Träningen går vidare. Jennifer och Emilia visar hur man slår passningar och tar emot bollen samtidigt som de ger gott om uppmuntrande tillrop, därefter är det dags att spela match och givetvis deltar de också i fyra mot fyra spel. När träningen avslutas samlas hela laget och alla ledare igen. Barnen får säga vad de tyckte om träningen. Det formligen forsar fram positiva saker om matchen, kullekarna samt att Jennifer och Emilia faktiskt kom till deras träning.

Till sist tillfrågas Emilia och Jennifer om de lärt sig något och de svarar att de insett att deras lag verkligen behöver höja ”energinivån” på sina träningar för att vara i närheten av den som tjejerna i föreningens yngsta lag frambringar...

Känner du någon tjej som är född 2010 och kan tänkas vilja prova innebandy? Be föräldrarna kontakta någon av ledarna i laget.

Malin 073-1533325 Sabina 073-5069039 Eva 070-3415139 Mika 070-4154418 Fredrik 072-5710818